Op welke kosten moet ik rekenen bij de verkoop van een huis?

 

Een bestaande woning wordt meestal kosten koper verkocht. Dat betekent dat het bedrag van de overdrachtsbelasting van 2% voor rekening van de koper komt. Ook de kosten van de akte van de levering of de transportakte moeten door de koper betaald worden. Dit is de akte bij de notaris waarbij de woning officieel aan de nieuwe eigenaar wordt overgedragen.

Courtage van de makelaar

Het bedrag dat je met de makelaar afspreekt heet courtage, de hoogte van de courtage verschilt per makelaar. Bij de traditionele makelaar met een full service pakket is dit bedrag 1 tot 1,5% van de koopsom. De makelaar wordt altijd betaald door degene die hem opdracht heeft gegeven. De kosten van de verkoopmakelaar komen dus voor rekening van de verkoper.

Overbruggingskrediet

De koper moet voor het verkrijgen van de financiering de woning laten taxeren. Die kosten zijn dus voor de koper. Als je overwaarde in je woning hebt en je wilt die overwaarde in mindering brengen op de hypotheek voor je nieuwe woning, moet je dat bedrag tijdelijk lenen. Als je woning verkocht is en de financiering van de kopers is rond dan kun je zonder meer een overbruggingshypotheek sluiten.

Woning is verkocht voor € 202.500,-
Restant hypotheek is € 150.000,-
Verkoopcourtage € 3.500,-
Netto overwaarde € 49.000,-

Je kunt dan een bedrag aan overbrugging krijgen van € 49.000,-. Je leent dit voor een zeer beperkte periode. Als de overdracht van je nieuwe huis op 1 mei is en van je oude huis op 1 juni, heb je dit bedrag maar een maand nodig. Bij de overdracht van de oude woning wordt het meteen weer afgelost. Je hebt natuurlijk wel een maand rente te betalen over dit bedrag

Anders is het als je huidige woning nog niet definitief is verkocht. De meeste banken verstrekken dan geen volledige overbrugging maar ze gaan uit van 90% van de getaxeerde waarde.

Dat betekent niet alleen dat je een lagere overbruggingshypotheek krijgt maar dat de bank ook een officieel taxatierapport wil hebben. Dat kost gemiddeld € 400,-.

Als je huis verkocht is krijg je een paar dagen voor de officiële overdracht van de notaris een nota van afrekening.

Daarop zie je de koopsom staan, de af te lossen hypotheek en nog wat kosten die de notaris in rekening moet brengen. Bij de verkoop van een woning moet de notaris onderzoeken of de verkoper wel de eigenaar van de woning is en of er rechten van anderen op de woning rusten. Denk maar aan een ex echtgenoot die wel van tafel verdwenen is maar nog steeds als eigenaar in het kadaster staat.

De notaris moet de volgende registers raadplegen:

  • BRP Basis Registratie Personen. De notaris moet de authentieke gegevens zoals naam burgerservicenummer gebruiken.
  • CIR Centraal Insolventie Register. Dit register bevat gegevens over faillissementen.
  • CCBR Centraal Culturele en Bewindregister. In dit register staan mensen geregistreerd die onder bewind zijn geplaatst.
  • VIS, Verificatie Informatie Systeem. Hierin staan vermiste en gestolen identiteitsbewijzen. De notaris moet aan de hand van je legitimatie vaststellen dat je bent wie je zegt te zijn en dan moeten ze ook nog controleren of je legitimatie niet gestolen is.

Het totaal bedrag van de wettelijke recherches is € 15,- per persoon. Op de dag dat je woning een nieuwe eigenaar krijgt wordt je hypotheek afgelost, de hypotheek moet in het kadaster doorgehaald worden, ook dat kost geld. Aan deze kosten die je op de notarisafrekening ziet staan ben je nog eens zo’n € 250,- kwijt. Ervan uitgaande dat je huidige woning is verkocht, er geen sprake is van overwaarde en je aan de makelaar 1,2 % van de opbrengst betaalt kost de verkoop van een woning van € 300.000:

  • Courtage € 3.600,-
  • Bijkomende kosten notaris € 250,-
  • Totaal € 3.850,-

Aan de kosten van de notaris is weinig te doen, de courtage van een makelaar kan verschillen. Ga eerst een paar makelaars met elkaar vergelijken. Wat verwacht je en wat kost het. We kunnen je helpen, beantwoord een paar vragen en wij sturen je offertes van 4 makelaars die bij je passen.

Vergelijk kosten

Vier makelaars informeren jou over de kosten en mogelijkheden van dienstverlening. Zo weet jij wat iedere makelaar kost.

Gratis, snel, makkelijk

Vul je voorkeuren in. Vind de vier makelaars die het beste bij jouw situatie passen. Het vergelijken is gratis en vrijblijvend.

Vind een makelaar

Een geschikte makelaar kiezen wordt eenvoudig na het vergelijken van kosten. Ontdek verschillen in prijs en kwaliteit.

Wat kosten makelaars in jouw gemeente? Vraag direct tarieven op bij makelaars
Tarieven opvragen
Vergelijk makelaarskosten in jouw regio Prijsopgaves van lokale makelaars
Begin direct

Vergelijk de kosten van makelaars in jouw regio. Snel, gratis en volledig vrijblijvend.

Over deze website

Het vergelijken van makelaarskosten is niet eenvoudig. Wij hebben deze website gelanceerd, zodat woningverkopers en -kopers een startpunt hebben bij het vinden van een goede makelaar.

Ons platform is volledig gratis en vrijblijvend voor consumenten.

Contact

Hulp nodig bij het vinden van een geschikte makelaar? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag.

Telefoon: 0318 – 668 008
info@watkosteenmakelaar.nl